Studia radiowe prezenterów.

Studio prezentera to pomieszczenie względnie akustycznie wygłuszone, w którym znajduje się co najmniej jeden komputer nadawczy, mikrofon oraz słuchawki. Komputer jest wyposażony w odpowiedni program do nadawania. Całość jest ustawiona w taki sposób, żeby gwarantowało dobry odbiór muzyki i mowy prezentera u słuchaczy.

 

W codziennej praktyce:

Prezenterzy prowadzą audycje często z pomieszczeń, które nie nadają się do takiej działalności, z powodu akustyki pomieszczenia. Odbija się to na dźwięku mowy, w postaci echa albo „holu”, do tego dochodzą dźwięki spoza pomieszczenia, które nie powinny być słyszalne na audycji.

Sprzęt na którym prezenterzy nadają audycje, jest bardzo zróżnicowany, od bardzo prymitywnego do profesjonalnego wyposażenia studia, dodatkowo w sprzęt peryferyjny a to z kolei odbija się na bardzo dobrej jakości dźwięku muzyki jak i mowy.

Problem techniczny nadawania w odpowiedniej jakości mowy prezentera w obecnych czasach zaczyna być bardzo ważną sprawą wręcz musem. Słuchacz oczekuje przyjemnego dźwięku mowy prezentera. W obecnych czasach postępu technicznego słuchacza nie interesują już problemy po stronie nadawczej. Słuchacz chce wypocząć słuchając radia, oczekując bardzo dobrej jakości dźwięku pod każdym względem.

Prezenterzy najczęściej używają Headset, czyli słuchawki z mikrofonem. Headsety, które są dostępne w przeciętnym handlu, są przeznaczone do komunikatorów jak skype albo gadu gadu. Nie nadają się do rozgłośni radiowej jako główne urządzenie przekazu dźwięku / mowy prezentera. Pasmo przenoszenia mikrofonu w Headsecie jest na ogół wąsko pasmowe, dźwięk u słuchacza można porównać do megafonu albo dworca kolejowego, w obecnym czasie już taką jakość nie wszyscy słuchacze akceptują.

W sieci handlu sprzętem profesjonalnym można nabyć odpowiedni Headset, ale cena jest bardzo wysoka w stosunku do innych możliwości przekazu dźwięku mikrofonu.

Z obserwacji wynika, że są prezenterzy, którzy nadają z laptopa, używając wyłącznie mikrofonu w budowanego w laptopie, co się absolutnie nie nadaje do celów radiowych.

Następnym problemem złej jakości dźwięku mowy są efekty typu PUP, czyli popularne dmuchanie w czasie mowy do mikrofonu. Jest to dla słuchacza bardzo uciążliwe i często kończy się to wyłączeniem danej audycji.

Następną przyczyną to odległość prezentera od mikrofonu, objawia się to u słuchacza tym, że mówi z drugiego końca pomieszczenia, z dużym nieprzyjemnym echem.

Często można na radiach internetowych słyszeć w czasie mowy nie przyjemne buczenie, jest to niedopasowanie techniki.
Właściciele rozgłośni nie zwracają często uwagi na duże różnice pomiędzy studiami prezenterów. Z obserwacji wynika, że po przejściu prezenterów dużo słuchaczy znika, bo jakość dźwięku jest katastrofalna, mimo że prezenter prowadzi bardzo dobrze audycje.

Niektóre rozgłośnie radiowe albo poszczególni prezenterzy wtajemniczyli się w obecny poziom techniki i oczekiwania słuchaczy i zaczęli modernizować studia, które są czasem profesjonalnie zorganizowane i wyposażone. Takie studia posiadają odpowiednio wygłuszone pomieszczenie, odpowiednie studyjne mikrofony, włącznie z dodatkowymi urządzeniami, które polepszają jakość dźwięku a to jest bardzo odczuwalne u słuchaczy, w postaci przyjemnej, bardzo dobrej jakości odbioru audycji.
Nowoczesne studia używają z reguły nowoczesne oprogramowanie nadawcze, które z kolei umożliwia wprowadzenie ciekawych efektów, a przy okazji ułatwia prezenterowi prowadzenie audycji.

Rozgłośnie radiowe, które nie dopasują się do wymóg słuchacza, nie mają przyszłości.

Następnym problemem jest nie unormowana jakość nadawanej muzyki, dotyczy jakości w pełnym słowa znaczeniu. Jedną z głównych przyczyn jest nielegalne ściąganie muzyki z internetu. Owe utwory mają różne formaty i różne natężenie dźwięku, w dodatku bardzo niską jakość. Odtwarzanie takich utworów jest nielegalne. Więcej informacji na stronie Legalność utworów

Komercyjne rozgłośnie radiowe nadające w sieci fal radiowych, zaczynają się interesować radiami typu hobby, a w niektórych przypadkach danym prezenterem, proponując mu czasem prowadzenia audycji. Tendencja rośnie w tym kierunku. Tak samo operatorzy sieci telewizji kablowej zaczynają wybierać radia typu hobby i wprowadzać w sieć.